Ajo-ohje:
E18 / Vt1 Helsinki-Turku moottoritieltä, liittymä nro18, Suomusjärvi, Kiikala, Kisko, Oinasjärvi. Viitoitusta seuraamalla perille.
Osoite: Oinasjärventie 515, Salo
Aikataulu:
8.00 Ilmoittautuminen & katsastus alkaa
10.00 Ilmoittautuminen & katsastus päättyy
10.15 Kuljettajakokous
10.30 Kilpailu alkaa
n. 15.00 Eliminaattori alkaa
n. 17.00 Palkintojen jako
Burnout Partyn kilpaluokat ovat:
- A= alle 4 litraa, loppunopeus max 230km/h
- B= yli 4 l (alle 4 l ahdetut) loppunopeus max 230km/h
- C= V8 ahtamaton
- D= V8 ahdettu (turbo, remmiahdin. EI ilokaasu)
- Nostalgia Bracket
- Vintage Drags (FVDA hyväksytyt)
- 1/8 ET Bracket
- 1/8 vapaa. Pro-start käytössä. Ilokaasun käyttö sallittu (huomioi Ilokaasun käyttöön liittyvät vaatimukset säännöissä).
Huom! Kaikissa 1/4 mile-luokissa max. loppunopeus on 230 km/h. Jos autosi kykenee varttimaililla suurempaan, on oikea valinta luokaksi 1/8 vapaa tai 1/8 ET Bracket. Jos auto lajitteluvaiheesssa varttimaililla ylittää 230 km/h loppunopeuden, siirretään se 1/8 mile -luokkaan käyttäen ko. lähdön 1/8 -matkan tietoja lajittelun perusteena.
Kilpaluokissa vaaditaan varikolla suojapeite auton alle.
Lisäksi:
Streetman autot ja mp:t. Kertalähtöjä kilpa- ja lisäluokkien niin salliessa.
Ilmoittautuminen alkaa aamulla klo 8.00 ja päättyy kello 10 (aiemmin jos luokat täyttyvät). Paikalle kannattaa tulla ajoissa. Viime vuosina kaikki halukkaat eivät ole mahtuneet kisaan mukaan.
Ilmoittautuminen //oma.riversidecruisers.fi/ilmoittautumiset.php
Ota ilmoittautumiseen mukaasi ajoneuvon rekisteriote, ajokortti sekä mahdollinen AKK:n lisenssi. Varaudu esittämään myös tosite ilmoittautumismaksusta.
Moottoriajoneuvojen käyttäminen kilparadalla on liikennevakuutuslaissa tarkoitettua ajoneuvon liikenteeseen käyttämistä, joten sitä varten on otettava liikennevakuutus. Täältä lisätietoa.
Luokissa tarvitaan AKK:n peruslisenssi tai vaihtoehtoisesti tutustumislisenssi, jonka voit lunastaa ilmoittautumisen yhteydessä (30€). Tutustumislisenssi kuljettajille jotka eivät ole todistetusti osallistuneet street race -kilpailuun 2002-2023 pidetään erillinen opastus/tutkinto. Valvotut lisenssilähdöt suoritetaan lajittelun ensimmäisillä kierroksilla.
Streetman-luokassa osallistuminen 40€. Maksu sisältää ensimmäisen lähdön sekä kuljettajan sisäänpääsymaksun. Seuraavat lähdöt á 5€. Nämä maksut kerätään Line Up -jonossa ennen lähtöä. Streetman-auton mukana tulevilta mekaanikoilta, varikkokokeilta yms. henkilöiltä veloitetaan sisäänpääsymaksu 15€.
Yleistä
Ajoissa paikalle
Viime vuosina kaikki halukkaat eivät ole mahtuneet kilpailuun mukaan, joten Paikalle kannattaa tulla ajoissa. Ilmoittautuminen ja Katsastus alkaa klo 8:00. Kilpailumaksun voit maksaa ennakkoon, jolloin varmistat mahtumisesi kilpaluokkiin (A, B, C, D, ET 1/8, 1/8 Vapaa). Ohjeet löydät ylempänä tekstistä.
Ilmoittautuminen
Ota rekisteriote, ajokortti (varaudu esittämään maksutosite ennakkomaksusta) mukaan ilmoittautumispisteeseen.
Jos olet jälki-ilmoittautuja, tasaraha tai maksukortti.
Perustietojen lisäksi sinun tulee tietää mihin luokkaan olet osallistumassa.
Jos haluat saada aikakortit textareina (Riverside SMS) kännykkääsi, tarvitaan myös puhelinnumerosi.
Mukaasi saat katsastuskortin sekä numerotarrat. Ilmoittautuminen päättyy klo. 10 (aiemmin jos luokat täyttyvät).
Katsastus
Katsastuksessa tarkistetaan että kuljettaja, varusteet ja ajoneuvosi täyttää kilpailun vaatimukset. Onnistuneen katsastuksen päätteeksi kiinnitetään ilmoittautumispisteestä saamasi kilpailunumerot soveltuville paikoille (autossa numerot takasivuikkunoihin ja tai tuulilasiin).
Varikkoalue
Varikko on jaettu alueisiin kilpaluokittain. Kilpailun sujumisen kannalta on oleellista että perustat leirisi oikealle tontille. Tontit on merkitty luokkatunnuksin. Varikkotoimitsijat järjestävät autot lineuppiin niin lajittelussa kuin elmiminaattorissakin. Erityisesti kilpailun eliminaattorivaiheessa on tärkeää, että olet varikolla ajoneuvosi välittömässä läheisyydessä. Näin varikkotoimitsijat saavat järjestettyä sujuvasti oikeat parit lineuppiin.
Ympäristönsuojelu huomioonottaen vaaditaan auton alle suojamatto.
Nopeusrajoitus stripin ulkopuolella 50km/h, paluutiellä yleisön kohdalla ja varikolla max.20km/h
Lineup ja Burnout
Lineupissa ajoneuvot lähestyvät lähtöaluetta. Burnisalueella toimitsijat antavat sinulle luvan saapua renkaiden lämmitykseen. Odota siis rauhassa kunnes toimitsija osoittaa käsimerkillä lupaa siirtyä Burnouttiin.
Lähettäjä ja joulukuusi
Lähettäjä on kilpailun kunkku, joten seuraa lähettäjän käsimerkkejä tarkkaan. Burniksen jälkeen voit siirtyä lähtöalueelle lähettäjän rinnalle kun lähettäjä levittää kätensä. Kun lähettäjä siirtää kätensä osoittamaan lähtöviivaa kohti, voit aloittaa siirtymisen rauhallisesti kohti lähtöviivaa. Tästä eteenpäin näet joulukuusen valoista kaiken tarpeellisen. Kuusen ylimmät valkoiset lamput syttyvät kun etupyörä leikkaa pre-stage -linjan. Nyt olet lähellä. Ryömitä rauhallisesti eteenpäin kunnes toiseksi ylimmät valkoiset lamput syttyvät. Etupyörä on leikannut stage-linjan. Olet onnistuneesti lähtöviivalla kun sekä pre-stage että stage -lamput palavat. Älä tee itsestäsi pelleä ja “steitsaa” takapyöristä. Mikäli ole ensimmäistä kertaa ajamassa, kannattaa seurata hetki lähtöalueen toimintaa ennen omaa suoritusta.
Kun lähettäjä käynnistää kuusen, syttyvät lamput ylhäältä alaspäin 0.5 sekunnin välein (sportsman tree). Kolme ylintä on keltaisia, sitten vihreä ja alinna punainen. Kun vihreä syttyy, kannattaa olla jo matkalla. Jos lähdet ennen vihreän syttymistä (tai ajoneuvo valuu pois stagesta), olet ottanut varaslähdön ja merkiksi tästä syttyy punavalo. Punavalolla ei ole merkitystä lajitteluvaiheessa, aika tulee joka tapauksessa. Eliminaattorissa punainen tarkoittaa automaattisesti häviämistä, ellei vastustaja ole ottanut vielä punaisempaa lamppua (lähtenyt sinua aiemmin).
Strippi
Varttimaili on tarkoitus töräyttää mahdollisimman ripeästi. Jos suoritus kumminkin menee kärsälleen (pito irtoaa tms.), kannattaa ottaa rauhallisesti ja yrittää seuraavalla kerralla parempaa vetoa. Järjetön sladittelu vaarantaa turhaan itsesi, kilpakolleegasi ja ajanottolaitteiston. Varsinkin lajitteluvaiheessa drifting-tyylittely johtaa helposti kilpailusta pois sulkemiseen!
Jos kalustosi päättää poikia kesken suorituksen, kannattaa (yrittää) toimia seuraavasti. Vauhti pois turvallisesti ja sitten mahdollisimman lyhyellä rullauksella radan sivuun, ei kuitenkaan ratakaapeleiden päälle. Odota rataryhmän saapumista. Näin minimoidaan erilaisten kastikkeiden leviäminen stripille ja kilpailukatkon pituus.
Paluutie
Stripin jälkeen vauhti rauhoitetaan ja käännytään turvallisesti paluutielle. Huom! Stripin ulkopuolella nopeusrajoitus on 50 km/h, jollei merkein tai kuljettajakokouksessa muuta ilmoiteta. Onnistuneenkaan suorituksen päätteeksi ei kannata ajaa kolaria. Nyrkkisääntö on että paluutien puoleisella radalla ajava kääntää paluutielle ensin.
Aikakortti
Lähdöstä saat muistoksi mustaa valkoisella. Aikakortista löytyy seuraavat tiedot: reaktio, 60ft, 330ft, 660ft, 990ft, ET sekä 660ft- ja loppunopeudet. Lisäksi tieto radan lämpötilasta sekä sijoituksesi luokan sisällä ja sijoittumisesi koko porukassa. Aikakortin saat myös textarina kännykkääsi, jos olet antanut puhelinnumerosi ilmoittautumisessa.